LEGO
LEGO
Et samarbejdsprojekt med LEGO, hvor vi udviklede nye koncepter gennem research, idéudvikling og prototyping, som blev præsenteret for virksomhedens repræsentanter.
År :
2024
Emne :
Legetøj
Modtager :
LEGO GROUP
Projektets Varighed :
6 uger



Problemet :
Vi startede bredt. Briefet var åbent, så første skridt var at få overblik og finde en retning, der kunne bære et helt forløb. Vi satte os derfor ned og brainstormede en masse mulige koncepter og vinkler. Målet var ikke at lande den endelige idé på dag ét men at afsøge feltet, blive klogere på hvad der virkede, og skære ind til et emne vi kunne undersøge ordentligt. For at gøre det systematisk brugte vi DIN som ramme for at spotte muligheder og sætte retning, så idéerne ikke bare blev gode på papiret men også hang sammen med virkeligheden, vi skulle ind i.



Løsning :
Da vi havde en klarere retning, gik vi i gang med at bygge et solidt grundlag. Vi lavede to ekspertinterviews, blandt andet med trendforsker Dorthe Vimmer og med en legetøjsbutiksejer, så vi kunne koble et større trendbillede med erfaringer helt tæt på hverdagen i butikken. For at se målgruppen i øjenhøjde tog vi ud på en skole, hvor vi observerede hvad eleverne faktisk gjorde, hvad de legede med, og hvilke sæt de instinktivt gik efter. Samtidig kørte vi en kort quiz, der gav os kvantitativt data på præferencer og adfærd i forhold til det emne vi havde valgt. Hele researchen blev planlagt og dokumenteret i et 8 fase research design, så vi kunne forklare hvorfor vi valgte netop de metoder, hvem vi talte med, og hvad dataen betød. Det kultur og trendmæssige lag samlede vi via DART og et trendkartogram, så tendenserne blev konkrete nok til at pege på muligheder i praksis. Til sidst samlede vi fund, konklusioner og anbefalinger i en mundtlig præsentation for vores undervisere og en repræsentant fra LEGO, hvor rød tråd og argumentation fulgte 3C som struktur.






Udfordringer :
Den største udfordring var at balancere tempo og grundighed. Når man både vil forstå mennesker, kultur og marked, er det let at drukne i data. Vi løste det ved at holde os stramt til vores 8 fase plan, lukke spor ned når de ikke flyttede os, og løbende teste vores tolkninger mod interviews, observationer og quizsvar. En anden udfordring var formidlingen. Hele historien skulle kunne afleveres skarpt og konkret på kort tid, uden at miste nuancerne fra researchen. Her hjalp 3C os med at holde fokus på det vigtige, så publikum kunne se forbindelsen fra data til anbefalinger.
Resume :
Forløbet gjorde mig bedre til at gå fra idékaos til beslutningsklar retning. Jeg fik praktisk erfaring med at bruge DIN til at rammesætte muligheder, 8 fase research design til at styre dataindsamlingen og gøre valg gennemsigtige, DART og trendkartogram til at omsætte tendenser til muligheder og 3C til at formidle resultater i et format der er let at handle på. Samlet set blev jeg hurtigere til at stille de rigtige spørgsmål, dygtigere til at koble kvalitative og kvantitative indsigter og tryggere i at præsentere konklusioner, der kan tåle spørgsmål. Det er kompetencer jeg aktivt bruger i mine næste projekter.






Flere Projekter
LEGO
LEGO
Et samarbejdsprojekt med LEGO, hvor vi udviklede nye koncepter gennem research, idéudvikling og prototyping, som blev præsenteret for virksomhedens repræsentanter.
År :
2024
Emne :
Legetøj
Modtager :
LEGO GROUP
Projektets Varighed :
6 uger



Problemet :
Vi startede bredt. Briefet var åbent, så første skridt var at få overblik og finde en retning, der kunne bære et helt forløb. Vi satte os derfor ned og brainstormede en masse mulige koncepter og vinkler. Målet var ikke at lande den endelige idé på dag ét men at afsøge feltet, blive klogere på hvad der virkede, og skære ind til et emne vi kunne undersøge ordentligt. For at gøre det systematisk brugte vi DIN som ramme for at spotte muligheder og sætte retning, så idéerne ikke bare blev gode på papiret men også hang sammen med virkeligheden, vi skulle ind i.



Løsning :
Da vi havde en klarere retning, gik vi i gang med at bygge et solidt grundlag. Vi lavede to ekspertinterviews, blandt andet med trendforsker Dorthe Vimmer og med en legetøjsbutiksejer, så vi kunne koble et større trendbillede med erfaringer helt tæt på hverdagen i butikken. For at se målgruppen i øjenhøjde tog vi ud på en skole, hvor vi observerede hvad eleverne faktisk gjorde, hvad de legede med, og hvilke sæt de instinktivt gik efter. Samtidig kørte vi en kort quiz, der gav os kvantitativt data på præferencer og adfærd i forhold til det emne vi havde valgt. Hele researchen blev planlagt og dokumenteret i et 8 fase research design, så vi kunne forklare hvorfor vi valgte netop de metoder, hvem vi talte med, og hvad dataen betød. Det kultur og trendmæssige lag samlede vi via DART og et trendkartogram, så tendenserne blev konkrete nok til at pege på muligheder i praksis. Til sidst samlede vi fund, konklusioner og anbefalinger i en mundtlig præsentation for vores undervisere og en repræsentant fra LEGO, hvor rød tråd og argumentation fulgte 3C som struktur.






Udfordringer :
Den største udfordring var at balancere tempo og grundighed. Når man både vil forstå mennesker, kultur og marked, er det let at drukne i data. Vi løste det ved at holde os stramt til vores 8 fase plan, lukke spor ned når de ikke flyttede os, og løbende teste vores tolkninger mod interviews, observationer og quizsvar. En anden udfordring var formidlingen. Hele historien skulle kunne afleveres skarpt og konkret på kort tid, uden at miste nuancerne fra researchen. Her hjalp 3C os med at holde fokus på det vigtige, så publikum kunne se forbindelsen fra data til anbefalinger.
Resume :
Forløbet gjorde mig bedre til at gå fra idékaos til beslutningsklar retning. Jeg fik praktisk erfaring med at bruge DIN til at rammesætte muligheder, 8 fase research design til at styre dataindsamlingen og gøre valg gennemsigtige, DART og trendkartogram til at omsætte tendenser til muligheder og 3C til at formidle resultater i et format der er let at handle på. Samlet set blev jeg hurtigere til at stille de rigtige spørgsmål, dygtigere til at koble kvalitative og kvantitative indsigter og tryggere i at præsentere konklusioner, der kan tåle spørgsmål. Det er kompetencer jeg aktivt bruger i mine næste projekter.






Flere Projekter
LEGO
LEGO
Et samarbejdsprojekt med LEGO, hvor vi udviklede nye koncepter gennem research, idéudvikling og prototyping, som blev præsenteret for virksomhedens repræsentanter.
År :
2024
Emne :
Legetøj
Modtager :
LEGO GROUP
Projektets Varighed :
6 uger



Problemet :
Vi startede bredt. Briefet var åbent, så første skridt var at få overblik og finde en retning, der kunne bære et helt forløb. Vi satte os derfor ned og brainstormede en masse mulige koncepter og vinkler. Målet var ikke at lande den endelige idé på dag ét men at afsøge feltet, blive klogere på hvad der virkede, og skære ind til et emne vi kunne undersøge ordentligt. For at gøre det systematisk brugte vi DIN som ramme for at spotte muligheder og sætte retning, så idéerne ikke bare blev gode på papiret men også hang sammen med virkeligheden, vi skulle ind i.



Løsning :
Da vi havde en klarere retning, gik vi i gang med at bygge et solidt grundlag. Vi lavede to ekspertinterviews, blandt andet med trendforsker Dorthe Vimmer og med en legetøjsbutiksejer, så vi kunne koble et større trendbillede med erfaringer helt tæt på hverdagen i butikken. For at se målgruppen i øjenhøjde tog vi ud på en skole, hvor vi observerede hvad eleverne faktisk gjorde, hvad de legede med, og hvilke sæt de instinktivt gik efter. Samtidig kørte vi en kort quiz, der gav os kvantitativt data på præferencer og adfærd i forhold til det emne vi havde valgt. Hele researchen blev planlagt og dokumenteret i et 8 fase research design, så vi kunne forklare hvorfor vi valgte netop de metoder, hvem vi talte med, og hvad dataen betød. Det kultur og trendmæssige lag samlede vi via DART og et trendkartogram, så tendenserne blev konkrete nok til at pege på muligheder i praksis. Til sidst samlede vi fund, konklusioner og anbefalinger i en mundtlig præsentation for vores undervisere og en repræsentant fra LEGO, hvor rød tråd og argumentation fulgte 3C som struktur.






Udfordringer :
Den største udfordring var at balancere tempo og grundighed. Når man både vil forstå mennesker, kultur og marked, er det let at drukne i data. Vi løste det ved at holde os stramt til vores 8 fase plan, lukke spor ned når de ikke flyttede os, og løbende teste vores tolkninger mod interviews, observationer og quizsvar. En anden udfordring var formidlingen. Hele historien skulle kunne afleveres skarpt og konkret på kort tid, uden at miste nuancerne fra researchen. Her hjalp 3C os med at holde fokus på det vigtige, så publikum kunne se forbindelsen fra data til anbefalinger.
Resume :
Forløbet gjorde mig bedre til at gå fra idékaos til beslutningsklar retning. Jeg fik praktisk erfaring med at bruge DIN til at rammesætte muligheder, 8 fase research design til at styre dataindsamlingen og gøre valg gennemsigtige, DART og trendkartogram til at omsætte tendenser til muligheder og 3C til at formidle resultater i et format der er let at handle på. Samlet set blev jeg hurtigere til at stille de rigtige spørgsmål, dygtigere til at koble kvalitative og kvantitative indsigter og tryggere i at præsentere konklusioner, der kan tåle spørgsmål. Det er kompetencer jeg aktivt bruger i mine næste projekter.





