CoDriver

Co Driver

Eksamens projekt, hvor jeg udviklede et koncept og forretningside til en samkørselsapp. Jeg lavede alt fra UI design til markedsføring

År :

2024/2025

Emne :

Tech - Skoleprojekt

Modtager :

Undervisere

Projektets Varighed :

6 uger

Featured Project Cover Image
Featured Project Cover Image
Featured Project Cover Image

Problemet :

I Danmark sidder der i gennemsnit kun 1,16 personer i hver bil – hvilket efterlader millioner af tomme sæder hver dag. Det koster både klimaet og penge, og samtidig viser indsigter, at mange oplever ubehag ved at tale om betaling, når man kører sammen med venner eller bekendte. Utilfredshed med kollektiv transport og sociale barrierer gør ikke udfordringen mindre. Målet var derfor at finde en løsning, der både reducerer friktion omkring betaling, gør samkørsel praktisk i hverdagen og fremmer en grønnere adfærd.

Project Content Image - 1
Project Content Image - 1
Project Content Image - 1

Løsningen :

CoDriver er en enkel app, der gør samkørsel faktisk, fair og simpel: Den beregner omkostninger ud fra den reelle rute, bilens forbrug og slitage, og deler beløbet gennemsigtigt mellem passagererne. Appen er tænkt til både private (venner/bekendte) og foreninger, hvor planlægning af kørsel til træning, kampe m.m. kan samles ét sted. Derudover indeholder konceptet et belønnings-/incitamentslag (fx rabatter) samt visning af anslået CO₂-besparelse for at motivere gentagen brug.

Se mit interaktive preview af appen her:
https://app.uizard.io/p/7951b8fe/preview

Sådan kom jeg frem til løsningen (kort):
Jeg brugte spørgeskema, fokusgruppe og interviews – plus desk research og modeller som PESTEL, Lean/Business Concept, 4P’er, konkurrentanalyse, Value Proposition Canvas og Lean Canvas. I alt 136 besvarelser gav et tydeligt billede: Mange kører allerede med venner/kollegaer, men 66,71 % deler ikke udgifter, 53,68 % ved ikke hvordan, og 48,53 % føler ubehag ved snakken om betaling. Samtidig ville 40,44 % overveje at bruge en app som løser det. I en tidligere analyse svarede >76 % desuden, at de kunne se sig selv bruge en løsning, der gør deling faktisk, fair og simpel.

Project Content Image - 2
Project Content Image - 2
Project Content Image - 2
Project Content Image - 3
Project Content Image - 3
Project Content Image - 3

Udfordringer :

Adfærd og adoption: Danskere værdsætter privatliv i bilen, og samtalen om betaling kan være tabubelagt. Derfor skal UX være ultraklar og afdramatisere afregningen (fx “swipe for at dele” + gennemsigtighed i beregninger).

Go-to-market: Produktet kræver “kritisk masse”. Strategien kombinerer foreningsspor (koordination + betaling) med unge 15-30 som tidlige brugere – og partnerkanaler for incitamenter.

Forretningsmodel & finansiering: Freemium til private og abonnement til foreninger/virksomheder giver mening, men kræver volumen og tålmodighed. Risikoanalysen peger på, at modellen kan være underskudsgivende i startfasen, hvorfor proof-of-concept er vigtigt før større partnerskaber/investeringer. Flere store aktører vil først kigge, når en kørende version og traction er bevist.

Resume :

CoDriver adresserer et konkret hverdagsproblem: “Hvem betaler hvor meget – og hvordan gør vi det uden akavet snak?” Løsningen er en enkel, troværdig betalingslogik koblet til planlægning, incitamenter og et grønt perspektiv. Indsigter fra spørgeskema, fokusgruppe og interviews underbygger behovet, og en kombineret forenings- og privatstrategi giver en realistisk vej til adoption. Næste skridt er et MVP-pilotforløb i udvalgte foreninger/virksomheder med fokus på: aktiveringsrate, gennemførte ture, delte betalinger pr. uge og estimeret CO₂-besparelse – og først derefter skal skaleringen for alvor op.

Project Content Image - 4
Project Content Image - 4
Project Content Image - 4

CoDriver

Co Driver

Eksamens projekt, hvor jeg udviklede et koncept og forretningside til en samkørselsapp. Jeg lavede alt fra UI design til markedsføring

År :

2024/2025

Emne :

Tech - Skoleprojekt

Modtager :

Undervisere

Projektets Varighed :

6 uger

Featured Project Cover Image
Featured Project Cover Image
Featured Project Cover Image

Problemet :

I Danmark sidder der i gennemsnit kun 1,16 personer i hver bil – hvilket efterlader millioner af tomme sæder hver dag. Det koster både klimaet og penge, og samtidig viser indsigter, at mange oplever ubehag ved at tale om betaling, når man kører sammen med venner eller bekendte. Utilfredshed med kollektiv transport og sociale barrierer gør ikke udfordringen mindre. Målet var derfor at finde en løsning, der både reducerer friktion omkring betaling, gør samkørsel praktisk i hverdagen og fremmer en grønnere adfærd.

Project Content Image - 1
Project Content Image - 1
Project Content Image - 1

Løsningen :

CoDriver er en enkel app, der gør samkørsel faktisk, fair og simpel: Den beregner omkostninger ud fra den reelle rute, bilens forbrug og slitage, og deler beløbet gennemsigtigt mellem passagererne. Appen er tænkt til både private (venner/bekendte) og foreninger, hvor planlægning af kørsel til træning, kampe m.m. kan samles ét sted. Derudover indeholder konceptet et belønnings-/incitamentslag (fx rabatter) samt visning af anslået CO₂-besparelse for at motivere gentagen brug.

Se mit interaktive preview af appen her:
https://app.uizard.io/p/7951b8fe/preview

Sådan kom jeg frem til løsningen (kort):
Jeg brugte spørgeskema, fokusgruppe og interviews – plus desk research og modeller som PESTEL, Lean/Business Concept, 4P’er, konkurrentanalyse, Value Proposition Canvas og Lean Canvas. I alt 136 besvarelser gav et tydeligt billede: Mange kører allerede med venner/kollegaer, men 66,71 % deler ikke udgifter, 53,68 % ved ikke hvordan, og 48,53 % føler ubehag ved snakken om betaling. Samtidig ville 40,44 % overveje at bruge en app som løser det. I en tidligere analyse svarede >76 % desuden, at de kunne se sig selv bruge en løsning, der gør deling faktisk, fair og simpel.

Project Content Image - 2
Project Content Image - 2
Project Content Image - 2
Project Content Image - 3
Project Content Image - 3
Project Content Image - 3

Udfordringer :

Adfærd og adoption: Danskere værdsætter privatliv i bilen, og samtalen om betaling kan være tabubelagt. Derfor skal UX være ultraklar og afdramatisere afregningen (fx “swipe for at dele” + gennemsigtighed i beregninger).

Go-to-market: Produktet kræver “kritisk masse”. Strategien kombinerer foreningsspor (koordination + betaling) med unge 15-30 som tidlige brugere – og partnerkanaler for incitamenter.

Forretningsmodel & finansiering: Freemium til private og abonnement til foreninger/virksomheder giver mening, men kræver volumen og tålmodighed. Risikoanalysen peger på, at modellen kan være underskudsgivende i startfasen, hvorfor proof-of-concept er vigtigt før større partnerskaber/investeringer. Flere store aktører vil først kigge, når en kørende version og traction er bevist.

Resume :

CoDriver adresserer et konkret hverdagsproblem: “Hvem betaler hvor meget – og hvordan gør vi det uden akavet snak?” Løsningen er en enkel, troværdig betalingslogik koblet til planlægning, incitamenter og et grønt perspektiv. Indsigter fra spørgeskema, fokusgruppe og interviews underbygger behovet, og en kombineret forenings- og privatstrategi giver en realistisk vej til adoption. Næste skridt er et MVP-pilotforløb i udvalgte foreninger/virksomheder med fokus på: aktiveringsrate, gennemførte ture, delte betalinger pr. uge og estimeret CO₂-besparelse – og først derefter skal skaleringen for alvor op.

Project Content Image - 4
Project Content Image - 4
Project Content Image - 4

CoDriver

Co Driver

Eksamens projekt, hvor jeg udviklede et koncept og forretningside til en samkørselsapp. Jeg lavede alt fra UI design til markedsføring

År :

2024/2025

Emne :

Tech - Skoleprojekt

Modtager :

Undervisere

Projektets Varighed :

6 uger

Featured Project Cover Image
Featured Project Cover Image
Featured Project Cover Image

Problemet :

I Danmark sidder der i gennemsnit kun 1,16 personer i hver bil – hvilket efterlader millioner af tomme sæder hver dag. Det koster både klimaet og penge, og samtidig viser indsigter, at mange oplever ubehag ved at tale om betaling, når man kører sammen med venner eller bekendte. Utilfredshed med kollektiv transport og sociale barrierer gør ikke udfordringen mindre. Målet var derfor at finde en løsning, der både reducerer friktion omkring betaling, gør samkørsel praktisk i hverdagen og fremmer en grønnere adfærd.

Project Content Image - 1
Project Content Image - 1
Project Content Image - 1

Løsningen :

CoDriver er en enkel app, der gør samkørsel faktisk, fair og simpel: Den beregner omkostninger ud fra den reelle rute, bilens forbrug og slitage, og deler beløbet gennemsigtigt mellem passagererne. Appen er tænkt til både private (venner/bekendte) og foreninger, hvor planlægning af kørsel til træning, kampe m.m. kan samles ét sted. Derudover indeholder konceptet et belønnings-/incitamentslag (fx rabatter) samt visning af anslået CO₂-besparelse for at motivere gentagen brug.

Se mit interaktive preview af appen her:
https://app.uizard.io/p/7951b8fe/preview

Sådan kom jeg frem til løsningen (kort):
Jeg brugte spørgeskema, fokusgruppe og interviews – plus desk research og modeller som PESTEL, Lean/Business Concept, 4P’er, konkurrentanalyse, Value Proposition Canvas og Lean Canvas. I alt 136 besvarelser gav et tydeligt billede: Mange kører allerede med venner/kollegaer, men 66,71 % deler ikke udgifter, 53,68 % ved ikke hvordan, og 48,53 % føler ubehag ved snakken om betaling. Samtidig ville 40,44 % overveje at bruge en app som løser det. I en tidligere analyse svarede >76 % desuden, at de kunne se sig selv bruge en løsning, der gør deling faktisk, fair og simpel.

Project Content Image - 2
Project Content Image - 2
Project Content Image - 2
Project Content Image - 3
Project Content Image - 3
Project Content Image - 3

Udfordringer :

Adfærd og adoption: Danskere værdsætter privatliv i bilen, og samtalen om betaling kan være tabubelagt. Derfor skal UX være ultraklar og afdramatisere afregningen (fx “swipe for at dele” + gennemsigtighed i beregninger).

Go-to-market: Produktet kræver “kritisk masse”. Strategien kombinerer foreningsspor (koordination + betaling) med unge 15-30 som tidlige brugere – og partnerkanaler for incitamenter.

Forretningsmodel & finansiering: Freemium til private og abonnement til foreninger/virksomheder giver mening, men kræver volumen og tålmodighed. Risikoanalysen peger på, at modellen kan være underskudsgivende i startfasen, hvorfor proof-of-concept er vigtigt før større partnerskaber/investeringer. Flere store aktører vil først kigge, når en kørende version og traction er bevist.

Resume :

CoDriver adresserer et konkret hverdagsproblem: “Hvem betaler hvor meget – og hvordan gør vi det uden akavet snak?” Løsningen er en enkel, troværdig betalingslogik koblet til planlægning, incitamenter og et grønt perspektiv. Indsigter fra spørgeskema, fokusgruppe og interviews underbygger behovet, og en kombineret forenings- og privatstrategi giver en realistisk vej til adoption. Næste skridt er et MVP-pilotforløb i udvalgte foreninger/virksomheder med fokus på: aktiveringsrate, gennemførte ture, delte betalinger pr. uge og estimeret CO₂-besparelse – og først derefter skal skaleringen for alvor op.

Project Content Image - 4
Project Content Image - 4
Project Content Image - 4