Pædagogmedhjælper
Min tid som pædagogmedhjælper
Erfaring
Sep 30, 2024



Jeg tog 2,5 år ekstra i børnehaven
Jeg arbejdede 2,5 år som pædagogmedhjælper i en børnehave. Det var hverdage med flyverdragter, snegleslim og verdens vigtigste samtaler i børnehøjde. Det var også seriøs træning i ledelse, kommunikation og struktur. Her er de vigtigste kompetencer jeg tog med mig.
Jeg lærte især om kommunikation og konfliknedtrapning. I børnehaven opstår sitiuationen ofte: to børn, én skovl, nul tid. Jeg blev trænet i at løse konflikter også selvom det nogle gange virkede uretfærdigt at det kun var den ene person der fik skovlen, så kan det i den grad bruges i dagligdagen da det er med at tage beslutninger og vælge retning, også selvom det kan skabe lidt splid. Nogle gange slår man sig på det og vælger den forkerte løsning, men så prøver man igen.
i Børnehaen når tiden er kort med et barn, skal budskabet være kortere. Jeg øvede mig i at sige hvad vi gør nu, hvem der gør det, og hvornår vi følger op, altså sætte nogle regler og noget struktur og det kan føres direkte over i andre jobs og erhverv. Den vane løfter alt fra briefings til mails og gør det lettere at gå fra snak til handling.



Observation, inklusion og leg som metode
Små ændringer i energi og adfærd siger meget. Jeg lærte at spotte mønstre tidligt og justere, før problemer vokser. Det hjælper mig i dag med at læse rum, planlægge og undgå flaskehalse i opgaver, da samme opgaver passer sjældent alle.
Jeg tilpassede rolle, tempo og sværhedsgrad, så flere kunne lykkes. I projekter betyder det formater, hvor forskellige profiler kan bidrage uden at blive hægtet af. Jeg trives ved at hjælpe andre og se en udvikling, dette reflekteres også i mine arbejdsmetoder.
Leg er et værktøj, ikke bare en pause. Små spil, mikro-udfordringer og en tydelig afslutning skaber fokus og fremdrift. Den logik bruger jeg så jeg ikke kører død i mine projekter, men fastholder det sjove, ved at gøre det hele en smule mere "gamified".




Samarbejde
Når du arbejder i en børnehave er der mange forskellige relationer. Der er relationer mellem kolleager, mellem dig og forældre, dig og børn, dig og ledere osv. Før disse relationer kan fungere kræver det, at man samarbejder. Dette kan overføres direkte ud i alle mine projekter og mit nuværende samt fremtidige arbejdliv.
Børnehaven gav mig en robust kombination af relationer, struktur og ro. Jeg kan deeskalere, skabe retning og holde tempo, mens alle føler sig set. Det er håndværk jeg bruger hver dag, uanset om opgaven er et event, en produktion eller et team der skal lande noget sammen.
Jeg tager tre ting med fra de 2,5 år: skab tryghed hurtigt, gør næste skridt enkelt, og hold rytmen. Når de tre ting er på plads, får alt det faglige lov til at skinne.
*af hensyn til GDPR og rettigheder er der ikke billeder fra min tidligere arbejdsplads.






Se mere om mine Erfaringer
Pædagogmedhjælper
Min tid som pædagogmedhjælper
Erfaring
Sep 30, 2024



Jeg tog 2,5 år ekstra i børnehaven
Jeg arbejdede 2,5 år som pædagogmedhjælper i en børnehave. Det var hverdage med flyverdragter, snegleslim og verdens vigtigste samtaler i børnehøjde. Det var også seriøs træning i ledelse, kommunikation og struktur. Her er de vigtigste kompetencer jeg tog med mig.
Jeg lærte især om kommunikation og konfliknedtrapning. I børnehaven opstår sitiuationen ofte: to børn, én skovl, nul tid. Jeg blev trænet i at løse konflikter også selvom det nogle gange virkede uretfærdigt at det kun var den ene person der fik skovlen, så kan det i den grad bruges i dagligdagen da det er med at tage beslutninger og vælge retning, også selvom det kan skabe lidt splid. Nogle gange slår man sig på det og vælger den forkerte løsning, men så prøver man igen.
i Børnehaen når tiden er kort med et barn, skal budskabet være kortere. Jeg øvede mig i at sige hvad vi gør nu, hvem der gør det, og hvornår vi følger op, altså sætte nogle regler og noget struktur og det kan føres direkte over i andre jobs og erhverv. Den vane løfter alt fra briefings til mails og gør det lettere at gå fra snak til handling.



Observation, inklusion og leg som metode
Små ændringer i energi og adfærd siger meget. Jeg lærte at spotte mønstre tidligt og justere, før problemer vokser. Det hjælper mig i dag med at læse rum, planlægge og undgå flaskehalse i opgaver, da samme opgaver passer sjældent alle.
Jeg tilpassede rolle, tempo og sværhedsgrad, så flere kunne lykkes. I projekter betyder det formater, hvor forskellige profiler kan bidrage uden at blive hægtet af. Jeg trives ved at hjælpe andre og se en udvikling, dette reflekteres også i mine arbejdsmetoder.
Leg er et værktøj, ikke bare en pause. Små spil, mikro-udfordringer og en tydelig afslutning skaber fokus og fremdrift. Den logik bruger jeg så jeg ikke kører død i mine projekter, men fastholder det sjove, ved at gøre det hele en smule mere "gamified".




Samarbejde
Når du arbejder i en børnehave er der mange forskellige relationer. Der er relationer mellem kolleager, mellem dig og forældre, dig og børn, dig og ledere osv. Før disse relationer kan fungere kræver det, at man samarbejder. Dette kan overføres direkte ud i alle mine projekter og mit nuværende samt fremtidige arbejdliv.
Børnehaven gav mig en robust kombination af relationer, struktur og ro. Jeg kan deeskalere, skabe retning og holde tempo, mens alle føler sig set. Det er håndværk jeg bruger hver dag, uanset om opgaven er et event, en produktion eller et team der skal lande noget sammen.
Jeg tager tre ting med fra de 2,5 år: skab tryghed hurtigt, gør næste skridt enkelt, og hold rytmen. Når de tre ting er på plads, får alt det faglige lov til at skinne.
*af hensyn til GDPR og rettigheder er der ikke billeder fra min tidligere arbejdsplads.






Se mere om mine Erfaringer
Pædagogmedhjælper
Min tid som pædagogmedhjælper
Erfaring
Sep 30, 2024



Jeg tog 2,5 år ekstra i børnehaven
Jeg arbejdede 2,5 år som pædagogmedhjælper i en børnehave. Det var hverdage med flyverdragter, snegleslim og verdens vigtigste samtaler i børnehøjde. Det var også seriøs træning i ledelse, kommunikation og struktur. Her er de vigtigste kompetencer jeg tog med mig.
Jeg lærte især om kommunikation og konfliknedtrapning. I børnehaven opstår sitiuationen ofte: to børn, én skovl, nul tid. Jeg blev trænet i at løse konflikter også selvom det nogle gange virkede uretfærdigt at det kun var den ene person der fik skovlen, så kan det i den grad bruges i dagligdagen da det er med at tage beslutninger og vælge retning, også selvom det kan skabe lidt splid. Nogle gange slår man sig på det og vælger den forkerte løsning, men så prøver man igen.
i Børnehaen når tiden er kort med et barn, skal budskabet være kortere. Jeg øvede mig i at sige hvad vi gør nu, hvem der gør det, og hvornår vi følger op, altså sætte nogle regler og noget struktur og det kan føres direkte over i andre jobs og erhverv. Den vane løfter alt fra briefings til mails og gør det lettere at gå fra snak til handling.



Observation, inklusion og leg som metode
Små ændringer i energi og adfærd siger meget. Jeg lærte at spotte mønstre tidligt og justere, før problemer vokser. Det hjælper mig i dag med at læse rum, planlægge og undgå flaskehalse i opgaver, da samme opgaver passer sjældent alle.
Jeg tilpassede rolle, tempo og sværhedsgrad, så flere kunne lykkes. I projekter betyder det formater, hvor forskellige profiler kan bidrage uden at blive hægtet af. Jeg trives ved at hjælpe andre og se en udvikling, dette reflekteres også i mine arbejdsmetoder.
Leg er et værktøj, ikke bare en pause. Små spil, mikro-udfordringer og en tydelig afslutning skaber fokus og fremdrift. Den logik bruger jeg så jeg ikke kører død i mine projekter, men fastholder det sjove, ved at gøre det hele en smule mere "gamified".




Samarbejde
Når du arbejder i en børnehave er der mange forskellige relationer. Der er relationer mellem kolleager, mellem dig og forældre, dig og børn, dig og ledere osv. Før disse relationer kan fungere kræver det, at man samarbejder. Dette kan overføres direkte ud i alle mine projekter og mit nuværende samt fremtidige arbejdliv.
Børnehaven gav mig en robust kombination af relationer, struktur og ro. Jeg kan deeskalere, skabe retning og holde tempo, mens alle føler sig set. Det er håndværk jeg bruger hver dag, uanset om opgaven er et event, en produktion eller et team der skal lande noget sammen.
Jeg tager tre ting med fra de 2,5 år: skab tryghed hurtigt, gør næste skridt enkelt, og hold rytmen. Når de tre ting er på plads, får alt det faglige lov til at skinne.
*af hensyn til GDPR og rettigheder er der ikke billeder fra min tidligere arbejdsplads.





